vrijdag 30 november 2012

Recept: cookie monster cupcakes

Nomnomnomnom... Koekjes, koekjes en nog eens koekjes. Wat een heerlijk leven heeft koekie monster toch! Ik houd van bakken en wilde jullie laten zien hoe deze cakjes maakt. Ik had een half jaar met mijn lieve vriend, dus ik maakte deze leuke cookie monsters voor hem!

(niet mijn foto)

Kijk snel verder!





Benodigdheden:
Muffin mix + de ingrediënten die je hiervoor nodig hebt.
100 gram grasboter
100 gram cream cheese
150 gram poedersuiker
1 zakje vanille suiker
Blauwe kleurstof
Witte en zwarte fondant/marsepein
Chocolate chip koekjes

Je maakt de muffins gewoon volgens pak. Zorg wel dat je muffins hebt en geen cupcakes. Het verschil tussen muffins en cupcakes is dat muffins hoog worden en cupcakes plat blijven. Zelf had ik een Home Made mix american muffins gekocht. Geen aanrader, de muffins rezen een beetje raar en waren niet zo lekker. Als je hiermee klaar bent stop je ze in de oven. Ze zijn klaar als je er een satéprikker in kan steken, wanneer hier niks aan zit als je de prikker eruit haalt zijn ze goed.




 Ondertussen dat de cakejes in de over staan kan je beginnen aan de frosting. Ik heb zelf cream cheese frosting gekozen. Deze frosting is hier niet echt ideaal voor, maar ik vind hem erg lekker. Als je het echt goed wilt doen moet je botercreme frosting maken.

Je voegt eerst de zacht geworden boter en de cream cheese toe. De cream cheese kan bijvoorbeeld mon chou zijn, maar ook naturel zuivelspread(deze van de albert Heijn heb ik gebruikt). Voeg dan de poedersuiker en vanille suiker toe en mix dit tot een gladde massa. Proef even of je dit lekker vind. Te zoet? Dan kan je er bijvoorbeeld nog wat citroensap of yoghurt toevoegen. Dit geeft een frissere smaak. Met siroop kan je de frosting nog een andere smaak geven. Dit heb ik niet gedaan. Is dit allemaal goed? Dan kan je de kleurstof toevoegen, ik heb zelf te veel gebruikt.. Oeps. Voorzichtig doen dus! Mijn substantie kreeg een soort vlekken. Mix dit weer en zet het in de koelkast. 

 Mijn zusje hielp mij even :)




Ondertussen zullen de cakejes wel klaar zijn, haal ze uit de oven en laat ze goed afkoelen. Nu kan je de oogjes gaan maken. Pak wat wit fondant en begin dit te kneden, als dit zacht genoeg is kan je dit uitrollen. Maak mooie rondjes van het fondant voor de ogen. Doe dit ook met het zwarte, dit zijn de pupillen. Plak ze met wat water op de oogjes. 




 Nu de cakejes afgekoeld zijn snijd je een spleet in de zijkant, hier moeten de koekjes in. Als de spleet groot genoeg is kan je de koekjes erin duwen.


Pak nu de frosting uit de koelkast, is dit hard genoeg? Dan kan je beginnen. Vul de spuitzak met het blauwe goedje. Gebruik een spuitmondje met een sterretje. Maak kleine toefjes overal op de muffin. Stop dan de oogjes erin. Nu ben je klaar! Zijn ze niet schattig? :D 




Leuk in een doosje gestopt :)


Mijn eerdere creatie met botercreme, de oogjes waren gemaakt met halve witte paaseitjes en gewone chocola

Eet smakelijk!
Xxx Loes 

4 opmerkingen: